Als bedrijfscoach en ontwikkeladviseur voor het MKB help ik werkgevers met behoud en ontwikkeling van hun werknemers.
Als bedrijfscoach en ontwikkeladviseur:
Onderzoek ik wat werknemers willen qua groei en ontwikkeling in het bedrijf. Werknemers functioneren het beste en zijn het gelukkigste als ze dingen kunnen doen waar ze goed in zijn en hun talenten mogen ontwikkelen.
Achterhaal ik, wat de werkelijke oorzaak is van de ontevredenheid bij een werknemer, en onderzoek ik samen met de werknemer door middel van coaching wat hij kan doen om weer gelukkig te worden op zijn werk. Werknemers die werkgeluk ervaren zijn gemotiveerder, productiever en bereid zich in te zetten voor het bedrijf.
Het is een mooie arbeidsvoorwaarde als werknemers, die twijfelen of ontevreden zijn over hun werkplek, naar een coach mogen.
Als coach heb ik al vele werknemers gecoacht die aangaven dat ze ander werk wilde omdat ze ontevreden waren op de huidige werkplek. Oorzaken hiervan waren o.a., conflicten, geen uitdaging meer hebben, niet gezien of gehoord worden, promoties die aan iemands neus voorbijgaan, werkdruk of gewoon het gevoel hebben een keer iets anders te moeten. Ervaring is dat 9 van de 10 werknemers in het coachtraject tot de conclusie komen dat ze eigenlijk graag bij hun huidige werkgever willen blijven. Door coaching kregen ze inzicht in hun situatie en gedachten. Ze leerden hoe ze met bepaalde zaken om konden gaan op hun werkplek, zaken konden veranderen of maakte het bespreekbaar met als resultaat dat ze bij hun huidige werkgever in dienst bleven en weer werkgeluk ervaren.
Tevreden werknemers zijn productiever en er is minder verloop in het bedrijf. Als een werknemer besluit te stoppen is dat zeker jammer maar een ongemotiveerde of ontevreden werknemer voegt niets meer toe aan je bedrijf. Die kosten geld. Coaching levert gemotiveerde werknemers op.
Bedrijven kiezen voor mij omdat ik jarenlang zelfstandig MKB-ondernemer ben geweest. Daarnaast heb ik samen met mijn man een bedrijf. Ik heb een financiële achtergrond en door mijn ervaringen als ondernemer ben ik bekend met alle in en outs waar je als ondernemer mee te maken krijgt zowel op bedrijfsmatig als op personeelsgebied. Voorheen heb 10 jaar gewerkt als personeelsfunctionaris en als zelfstanding ondernemer had ik diverse werknemers in dienst.
Door mijn ervaringen begrijp ik waar jij als ondernemer op personeelsgebied tegen aanloopt en jouw visie hierop. Daar tegenover staat altijd de werknemer met andere belangen en een ander referentiekader. Ik kan me ook heel goed verplaatsen in de beleving van de werknemer. Als coach begrijp ik wat er speelt maar kan er zonder mening en oordeel naar kijken. Met coaching krijgt iemand inzicht in zijn gedrag, denken en handelen. Resultaat is positieve verandering op de werkvloer en meer werkvreugde.
Het coach-spreekuur is bedoeld om tevreden werknemers te behouden en vroegtijdig problemen zoals onvrede en werkdruk met evt gevolgen als personeelsverloop en ziekteverzuim te voorkomen.
Als werknemers plots opstappen of uitvallen door ziekteverzuim heeft dit gevolgen:
Wat is het effect als je dit preventief aanpakt door middel van een coach-spreekuur?
Voor wie?
Het coach-spreekuur is voor werknemers die:
Wat levert het op?
Waarom zou je kiezen voor een externe bedrijfscoach?
Uit onderzoek is gebleken dat veel werknemers de voorkeur geven aan een externe coach boven een interne coach.
Voordelen van een externe coach zijn: